Wordt de Lelylijn een snelle internationale trein die maar op een paar stations stopt, of wordt het een regionale trein die meerdere plaatsen met elkaar verbindt? De vier scenario's die door de organisatie van de Lelylijn zijn gepresenteerd, lopen behoorlijk uiteen - maar duidelijk is dat Leek ineens een belangrijke rol speelt in de plannen, schrijft RTVNoord.





De organisatie maakte de vier scenario's, ook wel denkrichtingen genoemd, dinsdag bekend. De opties laten zien hoe verschillend de spoorlijn moet aansluiten op plannen van woningbouw, arbeidsmarkt, de natuur en toerisme.





Dit zijn de vier bedachte varianten:





 


1) De 30-minutengemeenschap, met Leek






In de denkrichting 'Dertigminutengemeenschap' staan lokale gemeenschappen centraal. Volgens de organisatie moeten mensen daarmee binnen een half uur treinreizen alles vinden wat ze nodig hebben: wonen, werken, winkelen en recreëren.





Daardoor kunnen de verschillende plaatsen met een treinstation, waaronder Leek en Urk, op hun eigen manier rustig uitbreiden, is het idee.




 




 


2) 'Vitaal Ecoland', met station Leek






In het scenario Vitaal Ecoland is de grootste rol weggelegd voor het klimaat, de bodem en water. 'Verstedelijking wordt 'hoog en droog' geconcentreerd, op waterveilige plekken en goed verbonden met OV-knooppunten. De Lelylijn heeft dan een regionaal verbindende rol', aldus de organisatie.





Bijzonder is dat in deze denkrichting station Urk is verdwenen, maar Leek nog altijd in beeld is voor een station.




 




 


3) 'Stedelijk netwerk', met station Leek






Het uitgangspunt van het derde scenario, Stedelijk netwerk, is een grotere groei van wonen en werken in grotere kernen. Het gaat dan vooral om Heerenveen en Drachten die flink mogen uitbreiden.





Om die kernen beter te bedienen, vallen Joure (13.100 inwoners) en Lemmer (10.200 inwoners) af, maar Leek komt met zijn ongeveer 12.100 inwoners nog altijd in aanmerking voor een station.




Lelylijn scenario 3: Stedelijk netwerk© RTV Noord




 


4) Internationale topregio, zónder Leek






In de denkrichting 'Internationale topregio' is de (economische) ontwikkeling vooral op de grootste steden gericht. Hier hoort een snelle Lelylijn bij en in dat scenario is geen ruimte meer voor een station in Leek. Ook niet langer in Heerenveen trouwens: de trein moet mensen zo snel mogelijk vervoeren tussen Emmeloord, Drachten en Groningen.




 




 


Maar wat betekent het concreet?






De nieuwe denkrichtingen wijken af van de meest genoemde ideeën tot nu toe. Daarin ging het vaak over de vierde topregio-variant, maar dan met een rol voor Heerenveen.





Toch betekent dat niet heel veel. De scenario's zijn niet gemaakt om direct tussen te kiezen, maar moeten vooral voer zijn voor ambtelijke gesprekken over de Lelylijn dit jaar - zoals er al zolang over de spoorlijn wordt gesproken.





Het kan zijn dat de Tweede Kamer, gemeenteraden, Provinciale Staten en waterschappen van de noordelijke provincies uiteindelijk met andere ideeën en plannen komen dan degene die hier zijn uitgewerkt. Sterker nog: het projectteam noemt het waarschijnlijk dat het resultaat voor het 'definitieve ontwikkelperspectief' een combinatie zal zijn van de verschillende scenario's.





Daarna is het nog de vraag wat er met dat perspectief gebeurt. Want als het eenmaal zover is, 'kunnen we uiteindelijk ook bepalen of aanleg zinvol is of niet', geeft projectdirecteur Stijn Lechner alvast als winstwaarschuwing.





Een treinstation in Leek? Dat staat nog niet bepaald op de rails.