Vastgezet Bericht.

ditisRODEN.nl krijgt nieuwe eigenaar...

Per 1 mei 2024 neemt een bekend gezicht uit Roden, Stefan Wendel van Videospot de nieuwssite ditisRODEN.nl over en wordt hiermee de nieuwe eigenaar. Wia Oldersma, de eigenaresse van ditisRODEN stopt dan ook per 1 mei.

Hierdoor zal Stefan straks, naast het vaste en bekende team, ook geregeld als razende reporter op pad zijn om verslag te doen van al het

Onderzoek: Openbare laadpalen in Drenthe gemiddeld 25% duurder dan in rest van het land


 


Wil je je elektrische auto opladen bij een publiek laadpunt? In Drenthe ben je dan duur uit. Per kWh betaal je binnen de provincie 25,5% meer dan elders in het land. Gemiddeld kost een kWh stroom bij een Drentse laadpaal 49 cent. Het landelijk gemiddelde komt neer op 39 cent per kWh. Wel zijn er grote verschillen per gemeente. Dit blijkt uit een analyse van Independer op basis van data van Eco-Movement.


 


Alleen in Flevoland (50 cent) en Utrecht (51 cent) is je elektrische auto opladen nog duurder dan in Drenthe. De goedkoopste provincie om je auto op te laden bij een publiek laadpunt is Overijssel. Hier betaal je per kWh gemiddeld slechts 31 cent. Daar komen nog wel de eventuele kosten van je laadpas bij. 


 


Goedkoopste en duurste gemeenten van Drenthe


Het gemiddelde laadtarief varieert per gemeente. Meppel, Midden-Drenthe en Coevorden zijn de goedkoopste gemeenten van Drenthe. Opladen bij een publieke laadpaal kost je hier 48 cent per kWh. Dat is zo’n 10% goedkoper dan in Borger-Odoorn, de duurste gemeente van Drenthe. Voor het opladen van je auto betaal je in Borger-Odoorn 53 cent per kWh. Dit is 7 cent minder dan op Terschelling waar je gemiddeld 60 cent per kWh kwijt bent. NOORDENVELD is 50 cent per kWh.


 


“Dit zijn echt opvallend grote verschillen, want het gaat om openbare laadpalen. Je kunt er ook voor kiezen om thuis de auto op te laden, want dan betaal je, tot het prijsplafond,  ‘maar’ 40 cent per kWh. Dat is toch goedkoper dan de genoemde 60 cent. Pas dan wel op dat je in het gebruik niet over het prijsplafond heen gaat, want dan betaal je het afgesproken tarief met je leverancier”, legt Independer energie-expert Joris Kerkhof uit. Maar er zijn al leveranciers die contracten aanbieden met tarieven ruim onder het prijsplafond. Als je zonnepanelen hebt en daarmee de auto op kunt laden, dan ben je natuurlijk helemaal spekkoper.    


 


Bekijk hier de gemiddelde kosten per gemeente: https://www.independer.nl/energie/info/onderzoek/verschillen-laadpaal-kosten  


 


Ondergrondse parkeergarages het duurst


Hoeveel je betaalt voor het opladen van je auto kan ook sterk variëren per type parkeerplek. Zo kost het opladen in een ondergrondse parkeergarage je gemiddeld 16,8% meer dan bij een parkeerplek op straat. Ook op parkeerterreinen en in ‘gewone’ parkeergarages betaal je meer dan langs de weg (+13,6%).