Vastgezet Bericht.

ditisRODEN.nl krijgt nieuwe eigenaar...

Per 1 mei 2024 neemt een bekend gezicht uit Roden, Stefan Wendel van Videospot de nieuwssite ditisRODEN.nl over en wordt hiermee de nieuwe eigenaar. Wia Oldersma, de huidige eigenaresse van ditisRODEN stopt dan ook per 1 mei.

Hierdoor zal Stefan straks, naast het vaste en bekende team, ook geregeld als razende reporter op pad zijn om verslag te doen van

Wij willen uw aandacht vragen voor bankpasfraude die ook in de gemeente Noordenveld plaats vinden.
De criminelen gaan gewiekst te werk, ze bouwen een soort vertrouwensrelatie met u op, met als doel om uw bankpas te verkrijgen al dan niet met uw pincode.


 


Ze gaan als volgt te werk:


 


U wordt gebeld:
U wordt gebeld door iemand die zich voordoet als een medewerker van een bank. Het telefoonnummer van deze persoon lijkt op het echte nummer van de bank, dit is echter niet het nummer van de bank. Ze weten vaak uw naam en rekeningnummer.


 


Smoes om u bang te maken:
Deze nep-bankmedewerker maakt u bang, meestal gebruiken ze de smoes dat er een groot geld bedrag van uw rekening is overgemaakt, of dat uw computer niet meer veilig is, of dat uw betaalpas of inlogapparaatje vervangen moet worden. U wordt ongerust over uw geld, is het nog wel veilig?


 


Gesprek om uw vertrouwen te winnen:
Hierna vertelt de nep-bankmedewerker dat hij weet hoe hij uw geld weer veilig terug kan krijgen. Hij stelt vaak het volgende voor: Iemand van de bank komt bij u thuis langs om uw bankpas op te halen of om het probleem met uw computer op te lossen. Vaak zijn het jonge mensen die heel sympathiek over komen en u de overtuiging geven dat zij u willen helpen. Het telefoongesprek kan lang duren om uw vertrouwen te winnen en u de mogelijkheid te ontnemen om alarm te slaan.


 


Bezoek van nep- bankmedewerker:


Na het telefoongesprek of zelfs gedurende het telefoongesprek, krijgt u bezoek van de nep-bankmedewerker. Ook hier gaat de vertrouwens band weer verder. Er wordt gevraagd naar uw bankpas. Soms wordt de bankpas door midden geknipt, waarbij de chip heel gelaten wordt, waardoor de bankpas nog gebruikt kan worden bij het pinnen. Ook is het voorgekomen dat ze de pincode van u vragen. Er wordt u verteld dat u een nieuwe bankpas krijgt met een nieuwe code.
Het is mogelijk dat de nep-bankmedewerker bij u in de meterkast wil kijken, dit doen ze om de telefoonkabel door te knippen, zodat u niet gelijk de politie kunt bellen.
Ook is het voorgekomen dat de nep-bankmedewerker achter uw computer plaats neemt om uw computer weer zogenaamd veilig te maken.


 


Na het bezoek:
Vaak dringt de werkelijkheid pas door na het bezoek. U bent overrompeld en gaat beseffen wat er gebeurd is. U gaat controleren (bank bellen of internet bankieren) of er inderdaad geld weg is. Dan blijkt dat na het bezoek van de nep-bankmedewerker geld overgemaakt is en/of gepind is. U bent dupe van een bankpasfraude! Hierna wordt de bank gebeld om de passen te blokkeren en de geldstromen te bevriezen. En de politie wordt gebeld voor het doen van aangifte.


 


Belangrijk:
ï‚· De bank belt (bijna) nooit! Bij twijfel ophangen en de bank zelf bellen.
ï‚· Geef nooit u bankpas af! Ook niet een kapotte of doorgeknipte bankpas.
ï‚· Geef nooit u pincode!
ï‚· Deur niet open doen voor bankmedewerkers, bel dan 112.


 


Bij bovengenoemde verdachte situatie kunt u 112 bellen.


 


Gemeente Noordenveld
De wijkagenten De burgemeester
Sjoerdtje Helder K. Smid
Harry Prak
Sander Bijvank Politiechef Noordenveld
Aldert van Akkeren
Menno Snip M. Holthuis


 


 Foto: Klaas Smid (burgemeester) en Maznu Holthuis (politiechef Noordenveld) met de brief in handen.


Deze brief wordt deze week gestuurd in een politie envelop naar alle adressen in Noordenveld, waar bewoners wonen die geboren zijn in 1960 of eerder.