Het is weer vrijdag en tijd voor een nieuwe 'Hoe gaat het nu met?' Deze week het verhaal van Martijn en Simone van Lunchroom de Berk in Roden. Hoe was de coronatijd voor hun tot nu toe?

Hoe gaat het met jullie?
"Ondanks alle omstandigheden gaat het best goed met ons. Vergeleken met veel (horeca) ondernemers mogen wij niet klagen. Wij kunnen redelijk doordraaien met afhalen en bezorgen. Dat is voor een snackbar toch anders dan voor een restaurant. Vorig jaar tijdens de eerste lockdown mochten de winkels nog “gewoon” open zijn en was het heel mooi weer. Dat was wel een heel verschil met nu. Overdag hebben we het vrij rustig. Niemand komt langs voor een kopje koffie of een uitsmijter en s avonds hebben we het extra druk met bezorgen. Dat bezorgen deden we al jaren, maar tegenwoordig rijden we met twee auto’s op de weg. Dat klinkt leuk, maar brengt wel extra (personeels) kosten met zich mee terwijl de totale omzet natuurlijk wel gedaald is.
Het verlies van overdag en het gemis van alle extra’s (Koningsdag, Rodermarkt, Hemelvaart, schoolreisjes, cateringklussen) maak je niet goed met de extra drukte s'avonds."

Kunnen jullie jezelf voorstellen aan de lezers?
"Wij hebben de snackbar in januari 2008 overgenomen van mijn ouders (Jan en Albertje Giezen). Er is veel veranderd sindsdien. Toen wij het overnamen was er nog niet eens een pinautomaat. Terwijl nu de meeste betalingen per IDEAL gaan. Ikzelf had al wat sporen in de horeca staan, maar Martijn heb ik van de bouw geplukt. Dat was in het begin best even spannend. Maar hij heeft vrij snel zijn draai gevonden gelukkig . En ondertussen doen we het al weer heel wat jaren met plezier. “Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg”, dat is wel een beetje ons motto. Eigenlijk hebben we altijd een leuke, gezellige en hardwerkende mensen om ons heen. Ook voor het personeel zijn het moeilijke tijden. Online les, geen sport, weinig bezigheden. Toch klagen ze nooit en staan ze elke keer weer voor ons klaar."

Hoe was de coronatijd voor jullie tot nu toe?
"Gelukkig hebben we in al die jaren grote groep trouwe klanten opgebouwd. Die hebben ons vooral vorig jaar toen de crisis begon er echt wel door heen gesleept en een hart onder de riem gestoken. Vrienden, collega’s, oud-collega’s, familie hartverwarmend was het om te zien hoeveel mensen er klaar staan als het echt nodig is. Dat deed ons goed, want we waren natuurlijk wel bang voor wat er ging komen.

Ik heb me ook wel schuldig gevoeld naar onze kinderen toe, zij zaten ook opeens thuis van school, geen vriendjes, geen opa en oma en ouders die alleen maar met werk bezig waren. Ondanks dat ze nog erg jong zijn, hadden ze wel in de gaten dat de situatie ernstig was. Ze hebben geen dag geklaagd. Maar dat zij samen aan hun avondeten zaten terwijl wij door Roden heen reden om bestellingen te bezorgen, heeft mijn moederhart wel eens aan het huilen gemaakt. Nu is alles beter geregeld gelukkig en dat zorgt voor meer rust."


Jullie verkopen ijsjes onder de naam Lilly's ijssalon. Wat houdt dit in? En zijn er ook nieuwe smaken voor 2021?
"sinds november 2012 zijn we uitgebreid met Lilly’s ijssalon. Dit is een onderdeel van de Jongs ijs uit Gorredijk. De Jongs ijs is het meest duurzame ijsmakerij van Nederland. En wat ons betreft maken ze ook de lekkerste ijsjes. In de wintermaanden verkopen we onder hun naam chocolade en bonbons. Deze omzet is afgelopen seizoen explosief gestegen ten opzichte van vorige jaren. Mensen gunden het hunzelf meer door de coronacrisis leek het wel. Nu is de vitrine weer gevuld met 24 smaken schepijs. Een tijdelijke topper die nu in de vitrine staat is Suikerbrood en After Eight is weer terug in het assortiment. We proberen de meest bijzondere smaken in ons assortiment te hebben. De standaard smaken halen de mensen maar bij de supermarkt😊"

Welke specialiteit moeten we echt eens proberen bij jullie?
"Mensen vragen wel eens wat onze specialiteit is. Ik denk dat ik dan de eer aan Martijn moet geven. Hij maakt echt fantastische gehaktballen en de klanten vragen in de zomer vaak al wanneer hij weer erwtensoep klaar heeft staan.

Al met al durven wij positief naar de toekomst te kijken. We kunnen niet wachten totdat we de mensen weer “echt” mogen ontvangen, dat de sfeer en gezelligheid weer terug komt, want jeetje… wat missen we dat!!!!"


Aan wie mogen wij deze vraag namens jullie doorstellen?
"We willen deze vraag doorgeven aan Margreet Rijpma van Rijpma Lingerie."

Deze foto is gemaakt in Jamaica in januari 2020 vlak voor de corona toesloeg. We zouden er alles voor over hebben om ooit weer zo onbevangen de wereld rond te reizen.

Coby van Zanten©