Wij maken events (Red Alert)


Op dinsdagavond 11 augustus laat de evenementensector zien dat het 'vijf voor twaalf' is. Vanaf half maart staat de sector helemaal stil en het gemiddelde omzetverlies sindsdien komt uit op 85%. Gezonde bedrijven in de sector worstelen nu om overeind te blijven door de opgelegde 1.5m beperkingen.


Ook Soundlink uit Roden doet mee met deze actie, ze gaan het gemeentehuis van Noordenveld in het licht zetten. https://www.facebook.com/search/top/?q=soundlink&epa=SEARCH_BOX


 


Veel toeleveranciers van de sector zullen dinsdag aanstaande hun eigen pand maar ook vele gemeentehuizen, provinciehuizen en andere overheidsgebouwen in een vuurrood licht zetten om de aandacht te vragen die de evenementenbranche verdient. Om 21:00u uur gaan de lampen aan en om 23:55u gaat alles uit.



Ook theaters, concertzalen en popzalen doen mee en zullen rood oplichten. In totaal zulen ruim 80 gebouwen in Nederland uitgelicht worden. Om willekeurig een paar spraakmakende en belangrijke gebouwen te noemen: Paradiso, TivoliVredenburg, Stadhuis Delft, Provinciehuis Zwolle, Koninklijk Concertgebouw Amsterdam en vele, vele andere.


Het is een publieksvriendelijke actie om aan de politiek duidelijk te maken dat deze gezonde en technisch vooraanstaande sector zonder steun niet kan blijven bestaan. De gedwongen ontslagen zijn aan de orde van de dag en de 100.000 medewerkers van de sector zoeken hun heil in andere werkzaamheden. Dat brengt tevens het gevaar met zich mee dat deze vaak goed opgeleide medewerkers na de crisis niet meer terugkeren.



Het doel van de actie is dat iedereen maar met name de politiek gaat begrijpen dat langer dan vijf maanden overleven alleen mogelijk is met een continuering van de steunpakketten NOW, TOZO en (verbeterde) TVL.


 


De actie is internationaal gestart door Plasa.org in Engeland en inmiddels komen uit verschillende landen berichten door dat ook daar vele gebouwen rood aangelicht gaan worden. In Nederland is het voortouw genomen door de VTTE (Vereniging van Technisch Toeleveranciers Evenementen) omdat zij met alle andere belanghebbenden in de sector het nu tijd vinden voor een krachtig signaal. Maar dan wel één waar de kracht van de sector zichtbaar in wordt: een fraai maar bloedrood plaatje.


 


• De actie gebruikt in Nederland de hashtags #wijmakenevents #wemakeevents en #redalert


• https://www.facebook.com/Wij-maken-events


• Voor de internationale actie: www.plasa.org/we-make-events/


• Aanmelden voor deelname kan via: bit.ly/red-alert-11augustus


• De deelnemers zijn te zien op: bit.ly/red-alert-deelnemers