Korte samenvatting uit het boek: Het verongelukken van de Havilland Mosquito RV 326, van Tjerk Karsijns.


Op deze site verscheen al meerdere keren informatie over het verongelukken van de Havilland Mosquito in Roden en Zevenhuizen. Nogmaals in het kader van 75 jaar herdenken. Zie ook Dagblad v/h N.


 


 


Op weg naar Berlijn, zo rond 8 uur in de fraaie voorjaarsavond van dinsdag 27 maart 1945 vond hoog in de lucht boven de omgeving van Roderesch een botsing plaats tussen twee Havilland Mosquito vliegtuigen.


 


Bemanningen, respectievelijk piloot en navigator waren Gordon Hudson en Maurice Gant van de RV 326 en Leicester Smith en William Lane van de MM 202. De laatste Mosquito, waarvan een propeller neerkwam naast de Scharenhulsedijk in Lieveren kon, hoewel zeer zwaar beschadigd, naar Engeland terugkeren.


 


De linkervleugel van de RV 326, een houten toestel, raakte na de botsing in brand. De Mosquito verloor hoogte en vloog richting Eelde. Daar maakte het een bocht, kwam over Peize en wierp boven Roden zijn extra brandstoftank en de ongeveer 1800 kg. zware bom (zie foto boven), een zogenaamde Cookie af.


 


De tank viel achter het huidige hotel Langewold. De dicht in de buurt van het huidige artsencentrum aan de Woldzoom exploderende bom gaf een gigantische klap. Het vliegtuig vervolgde zijn weg, gooide boven Nieuw-Roden een reddingsbootje af, vloog naar Zevenhuizen en vervolgens richting Haulerwijk.


 


Daar keerde het nog steeds brandende toestel en vloog terug naar Zevenhuizen. Vrij laag kwam het langs de huidige crossbaan in het Steenbergerveld. In de laatste seconden werd de bemanning, die alles uit de kast haalde om te landen, verrast.


 


De vlammen hadden de vleugel zodanig verteerd dat de motor eraf viel. De vlak bij de cockpit draaiende propeller sloeg daar dwars doorheen en amputeerde als het ware het linker onderbeen van piloot Hudson.


 


Het stuurloos geworden toestel stortte enkele honderden meters verder neer bij het Commissiebos in Zevenhuizen. De zwaar verminkte lichamen van Hudson en Gant werden begraven op het kerkhof van Zevenhuizen. Op de plaats van de crash werd één motor gevonden. Hoe luguber ook, het Politierapport spreekt onder andere over het vinden van drie voeten.


 


De morgen na het ongeluk gingen Maike Stuut-Van Wijk (vorige week 90 jaar geworden!) en Pieterdina De Vries-Huizing naar het weiland naast de crossbaan. In de grond zat een gat waarom een lint was gespannen. Een gewapende man stond op wacht. Niet ver van het gat ontwaarde een geschokte Maike een onderbeen in een vliegerlaars.


 


Peter Warners en Niels Harbrink gingen in 2017 met een grondradar op zoek naar motor en propeller. Zonder hen op de hoogte te stellen van de precieze locatie detecteerde hun radar exact op de plek waar Maike een en ander had aangegeven een zeer groot voorwerp. Een 15 meter verder opnieuw.


 


Zal het uiteindelijk stil worden rond motor en propeller? Dat valt te bezien. Hopelijk is er eerdaags iets interessants te melden…!!


 


Hudson en Gant volbrachten 11 vluchten. Op 3 maart naar Wűrz­burg en daarna 10 keer naar Berlijn. Op 27 maart 1945, hun 12e missie verongelukten zij, voor het eerst vliegend in de RV 326, een vrij nieuw toestel.


 


Geïnformeerd over de crash door uw schrijver, kwamen de dochter van navigator William Lane en haar echtgenoot in oktober 2018 uit Amerika naar Nederland. Op de vijftiende van die maand vond op de begraafplaats van Zevenhuizen in kleine kring een indrukwekkende herdenking plaats.