Uit: oorlogsverhalen opgenomen op band. Door Wim Fonk en Tjerk Karsijns, 1998.


 


Op woensdag 10 januari 1945 was Roden zijn brandweerauto kwijt! Hij stond gestald in de naast het gemeentehuis staande schuur van de villa Bruins. Tijdens het bombardement op Roden, in de avond van vrijdag op 24 oktober 1941, waarbij de conciërge van het gemeentehuis, Johannes Van der Wiel, om het leven kwam, werd de villa ernstig beschadigd. Een 500-ponder bom ontplofte in de “Bitse”, de sloot die voor het gemeentehuis langsliep. De villa werd nadien afgebroken en een deel van de vrijgekomen materialen werd gebruikt om het gemeentehuis te herstellen.


 


De schuur kwam redelijk ongeschonden uit de strijd en in een afgetimmerd gedeelte ervan werd een woongedeelte gerealiseerd voor het gezin van Jurrien de Vries, die Van der Wiel opvolgde als conciërge. De brandweerauto, een omgebouwde anderhalf tons Chevrolet truck uit 1936, in 1939 tweedehands aangeschaft door de gemeente voor fl.675,- en dienst doende als gemeentevrachtauto, werd in 1941/42 omgebouwd door brandspuitenfabriek Gebr. Van Bergen in Heiligerlee. Zo kreeg Roden haar eerste brandweerauto.


 


Op 10 januari 1945 werd de auto door wat oudere, tamelijk gemoede­lij­ke Duitse militairen de schuur uitgereden. De soldaten bromden iets van ‘Sa­­bo­tage, sabotage’. Over het waarom van dat gemompel kwam geen duidelijkheid. Een Roder brandweerman wist nog een van de twee accu’s van de auto te “stelen”. Voor zover bekend weet niemand waar de Ro­der brandweerauto is ge­­­­­­­­bleven.


 


In zijn be­spreking met de wet­hou­ders, op 12 janu­ari 1945, bracht bur­gemeester Spijkerman hen op de hoogte om­trent de vordering van de brandweer­auto. Van het verlies van de auto werd in 1949 het volgende schaderapport opgemaakt:


Schaderapport betreffende de door de Duitsche Weermacht in 1945 gevorderde brandspuit.


 


Op 10 januari 1945 is in opdracht van de Duitsche Weermacht van de gemeente Roden een autobrandspuit met toebehoren gevorderd.


 


Deze vordering geschiedde namens de Befehlshaber der Ordnungspolizei door een S.S. Obersturmbahnführer und Oberst Leutnant der Feuerschutzpolizei te Meppel. Het originele vorderingsbewijs is in ons bezit.


 


De vordering betrof een Chevrolet-autobrandspuit (bouwjaar auto 1936, bouwjaar spuit 1942).


 


De spuit is geleverd door de Fa. Van Bergen te Heiligerlee in 1942. Laatstgenoemde heeft een door de gemeente ter beschikking gestelde Chevrolet vrachtauto omgebouwd tot een autobrandspuit. De kosten bedroegen fl.5.844,31. De waarde van het chassis was plm. Fl.3.000,-. Algeheel totaal alzo fl.8.844,31.


 


Het motorno. van de gevorderde auto, die op benzine liep, was T 6527312 en het chassisno. LB 1402-10.


Tegelijk met de autospuit zijn meegenomen:


2 zuigslangen (4 duims), 1 dubbele schuifladder, 1 stel gereedschappen.


 


De kosten van herstel in de vorige toestand (zie vraag 7) zouden, berekend naar een prijsbasis van eind 1947 hebben bedragen fl.11.250,-- plus fl.6.500,-- voor het chassis of fl. 17.750,--.


 


In begin 1948 heeft de gemeente een nieuwe autospuit aangeschaft. Deze spuit is gebouwd op een door de gemeente beschikbaar gesteld Dodge-chassis, en van een geheel gesloten type, pomp vooropgebouwd en heeft met bijlevering van twee broekstukken, twee straalpijpen, 8 koppelingen en sirene, gekost fl.11677,28.


 


Het motorno. van de wagen is T 110 L 79366 C en het chassisno, T 110 L 79366 C. Deze spuit draait eveneens als de weggevoerde op benzine.


 


Hieronder volgt een vergelijking tussen het weggevoerde en het nieuw aangekochte materiaal:


 


Weggevoerde:                                                 Nieuw aangekochte:


                                                                                                              


Chevrolet chassis (omgebouwd).                   Dodge chassis (omgebouwd).


Open type                                                      Gesloten type.


Fabricaat: Van Bergen Heiligerlee.               Fabricaat: Van Bergen Heiligerlee.


Bouwjaar 1941.                                             Bouwjaar 1947.


Waterlevering bij opvoerhoogte                   Idem 2960 L/min.


Van 80 m. 2500 L/min.


 


Roden, 5 juli 1949.


De burgemeester van Roden, Helwerda.


 


Foto: archief Tj.Karsijns.