Steeds meer overheidszaken regel je online. Dat vraagt digitale vaardigheden van mensen en die zijn niet voor iedereen vanzelfsprekend. De Bibliotheek in Roden en Peize organiseren daarom de cursus Werken met de e-overheid. Deelnemers worden digitaal vaardig en kunnen na afloop hun overheidszaken zelf online regelen.

De overheid doet steeds meer via internet. Aanvragen van huurtoeslag, het zoeken van werk, doorgeven van een verhuizing, informatie over de opbouw van AOW, gebruik van DigiD; u doet het allemaal online. Veel mensen weten niet precies hoe dat moet of vinden het nog wat moeilijk. Daarom bieden Bibliotheken Roden en Peize een beginnerscursus ‘Werken met de elektronische overheid’ aan.

Wat leren de deelnemers?
Cursisten leren hoe ze handig informatie kunnen vinden en hoe ze iets moeten aanvragen, bijvoorbeeld bij de gemeente. Ook krijgen ze te zien wat de overheid allemaal over haar burgers weet, zoals de opbouw van de AOW. De overheid vraagt steeds vaker naar de DigiD: de persoonlijke digitale sleutel voor de overheid. In de cursus leren cursisten hoe ze een DigiD kunnen aanvragen en hoe deze te gebruiken. Tijdens de cursus wordt ruimschoots aandacht besteed aan de website van de gemeente: Hoe maak ik een afspraak? Hoe vraag ik een nieuw paspoort aan?

Praktische informatie
Deelnemers aan de cursus moeten al wat ervaring hebben met computers en internet. Ze kunnen hun eigen laptop meenemen. De cursus bestaat uit vier dagdelen van ongeveer twee uur en wordt gegeven door docenten die de verschillende onderwerpen stap-voor-stap uitleggen. De cursussen in de Bibliotheek Roden beginnen op maandag 18 november van 09:00 – 11:00 uur (inloop 8:45 uur). De cursussen in de Bibliotheek Peize beginnen op maandag 25 november van 09:30 – 11:30 uur (inloop 09:15 uur).

De cursus is gratis en een lidmaatschap van de bibliotheek is hiervoor niet verplicht. Aanmelden kan via de website van de bibliotheek www.bibliotheekroden.nl of www.bibliotheekpeize.nl.