Afgelopen dinsdag kregen 20 boerinnen uit Groningen, Friesland en Drenthe van IVN allemaal ideeën en materialen aangereikt om kinderen van BSO's te leren over waar hun eten vandaan komt. IVN Natuureducatie ontwikkelde het materiaal in opdracht van de makelaars Jong Leren Eten en stichting De Boer op Noord.

Samen koken en meer
Samen pannenkoeken bakken of brandnetelsoep maken; wat heb je hiervoor nodig, waar kunnen we dat vinden hier op de boerderij? Of: wat eet een koe? De boerin bespreekt met de kinderen waarom je gezond en gevarieerd moet eten en dat dat ook geldt voor een koe. De kinderen maken vervolgens een bord eten voor de koe. Met dit soort opdrachten leren kinderen spelenderwijs over voeding.

Speciaal voor deze doelgroep
Voor basisscholen was er al een aanbod aan boerderijeducatie. Voor buitenschoolse opvang waren nog geen specifieke materialen ontwikkeld, maar die zijn er nu dus wel. Omdat er vaak wat meer tijd beschikbaar is tijdens de opvang, zijn de opdrachten wat uitgebreider en actiever. "Ik ga nu voor het eerst starten, ik heb er veel zin in om met deze nieuwe opdrachten en materialen aan de slag te gaan," aldus een van de boerinnen.

De Boer op Noord
De boerinnen die de trainig kregen zijn aangesloten bij de stichting De Boer op Noord; een samenwerking van boerderijen in de drie noordelijke provincies. Deze boerderijen bieden een educatieve kennismaking met een melkvee-, akkerbouw-, of zoogkoeienbedrijf. Een bezoek aan een boerderij van De Boer op Noord is een onvergetelijke ervaring. Beleving speelt daarbij een enorm belangrijke rol. De leerlingen steken dus ook zelf regelmatig de handen uit de mouwen. En dat geldt ook voor het programma dat is ontwikkeld voor de BSO:
"Het programma voor de BSO op de boerderij is een mix van lekker spelen en leren waar ons eten vandaan komt."

Jong Leren Eten
Dit project is een samenwerking tussen de stichtig Boer op Noord en alle makelaars Jong Leren Eten uit regio noord. Het doel van het programma Jong Leren Eten is om zoveel mogelijk kinderen en jongeren meer structureel in aanraking laten komen met informatie en activiteiten over voedsel/voeding, zodat zij leren om gezonde én duurzame keuzes te maken.