Door Noordenveld ontdekte fout van Belastingdienst trof 97.000 huishoudens
3.Mar.2022

De Belastingdienst heeft naar 97.000 huishoudens in Nederland een brief gestuurd met een te hoge schatting van het inkomen. Daarvan hebben 39.000 huishoudens daadwerkelijk het inkomen verkeerd aangepast, waardoor ze mogelijk het recht op toeslagen zouden verliezen of veel geld moesten betalen.



Dat schrijft de Belastingdienst in een brief aan de gemeente Noordenveld, waar de fout aan het licht kwam. Mensen die hun inkomen door de verkeerde schatting hebben gewijzigd, moeten dat zelf weer terugdraaien om te voorkomen dat zij in financiële problemen komen.


 


Excuusbrief



Een inwoner van Noordenveld trok in augustus 2021 aan de bel bij de gemeente. Ze leefde van een bijstandsuitkering, maar zou volgens de Belastingdienst zesduizend euro meer hebben verdiend dan opgegeven. Om niet in de problemen te komen paste ze haar inkomen aan, al bleef ze het gevoel houden dat er iets niet klopte.



Na tussenkomst van ambtenaren van de gemeente erkende de Belastingdienst de fout en in januari dit jaar ontvingen alle getroffenen een brief met excuses. Ondertussen hadden zich 27 Noordenvelders gemeld met soortgelijke problemen.


 


Zelf fout rechtzetten



De gemeente vermoedde dat er meer mensen met de fout te maken hebben gehad en vreesde dat veel van hen daar al door in de problemen zijn gekomen. "Als mensen het bedrag weer zouden aanpassen, zouden de gevolgen ervan verrekend worden bij de volgende aangifte. Maar mensen in de bijstand kunnen dat geld echt niet missen", zegt wethouder Alex Wekema.



De Belastingdienst laat weten dat 58.000 huishoudens de verkeerde schatting niet hebben doorgevoerd na het ontvangen van de brief. Zij hoeven dus geen actie te ondernemen. Mensen die hun inkomen wel hebben aangepast, moeten dat zelf weer rechtzetten.



"Burgers moeten zelf opgeven wat het inkomen is om in aanmerking te komen voor toeslagen. Dit is wettelijk zo geregeld", vertelt een woordvoerder van de Belastingdienst. Wel zegt de woordvoerder dat een aantal mensen is geholpen bij het herstellen van de fout, mits het telefoonnummer van die personen bij de Belastingdienst bekend is.



De opstelling van de Belastingdienst verbaast wethouder Wekema. "Als de Belastingdienst een fout maakt, moet je dat zelf oplossen. Dat je dan niet de service biedt aan inwoners om het zelf even terug te draaien, daar begrijp ik niets van. Hoe moeilijk kan het zijn?", liet hij vorige week weten.


 


Onbehoorlijk te woord gestaan'



Inwoners beklaagden zich ook bij Noordenveld over de manier waarop de Belastingdienst hen te woord stond. Het bellen van de Belastingtelefoon had weinig zin. Bovendien werden verschillende mensen ook nadat de fout bekdnd werd nog gebeld, met opnieuw de boodschap dat het inkomen aangepast diende te worden. Medewerkers bleken niet altijd goed op de hoogte te zijn van het bestaan van de fout, waardoor toch gebeld werd.



Volgens Noordenveld werden meerdere inwoners door de Belastingdienst 'onbehoorlijk te woord gestaan' door medewerkers van de Belastingtelefoon. Hun bezorgdheid zou niet serieus zijn genomen of er werd gezegd dat de verkeerde schatting wél zou kloppen.


 


Fouten in toekomst voorkomen



De Belastingdienst reageert daar verbaast op. "(...) uitspraken zoals u die beschrijft worden niet geaccepteerd. Er is binnen de organisatie in toenemende mate aandacht voor de wijze waarop bellers te woord worden gestaan door informanten."



Ook bedankt de Belastingdienst de gemeente voor het signaleren van de fout en wordt ge"evalueerd wat er verkeerd is gegaan, om in de toekomst dergelijke fouten te voorkomen.