Vastgezet Bericht.

ditisRODEN.nl krijgt nieuwe eigenaar...

Per 1 mei 2024 neemt een bekend gezicht uit Roden, Stefan Wendel van Videospot de nieuwssite ditisRODEN.nl over en wordt hiermee de nieuwe eigenaar. Wia Oldersma, de eigenaresse van ditisRODEN stopt dan ook per 1 mei.

Hierdoor zal Stefan straks, naast het vaste en bekende team, ook geregeld als razende reporter op pad zijn om verslag te doen van al het

Open brief: maak van Roderesch geen bedrijventerrein
16.Feb.2022
Aan de raadsfracties in de gemeente Noordenveld
Roderesch, 14 februari 2022

Betreft: bouwplan bedrijfshal naast Kaatsweg 18, Roderesch

(Gemeente Roden, sectie P nummer 1152)

Open brief



 

Geachte (verkiesbare) raadsleden,
Op 16 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Traditioneel spreken politieke partijen zich in de
aanloop naar de verkiezingen uit over hun standpunten en ideeën. Dat komt goed uit, want we hebben in Roderesch een groot probleem. We horen graag op welke partijen we kunnen vertrouwen om dit probleem goed op te lossen.
Er is op 21 december jl. een bouwaanvraag gepubliceerd voor een enorme bedrijfshal van 30x60 m
met een hoogte van ruim 11 meter op het landbouwperceel naast Kaatsweg 18. We vinden dit een onzalige ontwikkeling, die in het geheel niet past in Roderesch. Een peiling onder de inwoners van Roderesch heeft uitgewezen dat een grote meerderheid sterk tegen dit bouwplan is. Daarom is er een actiecomité opgericht. We hebben een groot aantal goede argumenten waarom de gemeente hier geen omgevingsvergunning voor moet verlenen, die lichten we hieronder toe. Maar wat is uw standpunt?
Vindt u dat er een omgevingsvergunning moet worden verleend voor deze
bedrijfshal?
Zo nee:

1.
Dan zijn wij u dankbaar.
2.
En wat gaat u nu doen om te zorgen dat voor deze aanvraag geen omgevingsvergunning
wordt verleend?

Zo Ja:

1.
Waarom past een bedrijfshal van een bedrijf dat geen enkele binding heeft met Roderesch volgens u op deze plaats, en waarom hoort deze niet op een bedrijventerrein?
2.
Waarom stelt u in de Omgevingsvisie en de Noordenveldse kwaliteitsgids allerlei kwaliteiten voor ons gebied vast, om deze vervolgens volkomen te negeren?
3.
Waarom vindt u dat een sterke toename van vrachtverkeer en landbouwverkeer op de hoofdweg en de slecht 3,30 m brede Kaatsweg gerechtvaardigd is? Hoe wilt u de veiligheid en aantrekkelijkheid voor wandelaars, fietsers (waaronder schoolgaande kinderen), scootmobiels en ruiters garanderen?
4.
Waarom staat u niet open voor onze argumenten en gaat u tegen de wil van een grote meerderheid van de inwoners van Roderesch in?


 

Onze argumenten tegen het plan


 

Niet passend bij de bestemming
De bedrijfshal heeft geen binding met het perceel Kaatsweg 18; er is geen relatie met de huidige
functie van het perceel Kaatsweg 18. Het gaat om een losstaande bedrijfshal van een andere eigenaar, die met de huidige invulling en eigenaar van het perceel Kaatsweg 18 niets heeft uit te staan. Het is een losstaande, nieuwe functie, die geen enkele relatie met en betekenis heeft voor Roderesch. Het is een toevoeging, die alleen maar tot overlast leidt. Het strekt tot geen enkel voordeel voor Roderesch, alleen tot nadeel vanwege de verwachte verkeersbewegingen van zwaar verkeer en de verpesting van ons mooie landschap.


 

Niet passend bij de ontwikkelingen in en rond Roderesch
De tendens in Roderesch is, dat de agrarische functies verdwijnen en de woonfunctie wordt versterkt.

Steeds meer panden worden omgebouwd tot woning. Steeds meer landbouwgrond komt in
handen van particulieren voor het houden van paarden of voor activiteiten van hobbyboeren. De gemeente heeft in Roden Zuid ideeën over ontwikkeling van woningbouw. Daarmee wordt de trend naar het verdwijnen van bedrijfsactiviteiten en landbouwgrond en het ontwikkelen van woonfunctie nog verder versterkt. Dat valt niet te rijmen met grootschalige bedrijvigheid in hetzelfde gebied.


 

Aantasting leef- en recreatieomgeving
De bewoners van de Es zijn allen buitenmensen, die genieten van de natuur en het plattela
ndsleven.
Niet alleen de directe omwonenden, maar ook zeker de vele dagjesmensen genieten elke dag van de
prachtige omgeving. Dagelijks verwelkomen wij vele fietsers, wandelaars, hardlopers en ruiters; allen zijn ze het er over eens, wat een prachtige omgeving we hier hebben. De Kaatsweg is een onderdeel van wandelroutes en het knooppuntennetwerk van fietsnetwerk. Een combinatie met toenemend vrachtverkeer doet sterk afbreuk aan de kwaliteit en de veiligheid van de bezoekers en bewoners.
Ons inziens past ee
n dergelijk plan niet binnen een mooie landelijke omgeving.


 

Flora en fauna
De beschermde natuurgebieden Noorderduinen en Mensinge grenzen aan Roderesch en vormen de
leefomgeving van diverse dieren, waaronder een recent geconstateerde zeldzame vleermuis en kerkuilen. De bosuil broedt hier, de groene en zwarte specht komen er en er bevindt zich onder andere een dassenburcht. Behoud van natuur en leefomgeving vinden wij van groot belang. Wij verwachten ook veel geluidsoverlast en milieuvervuiling voor de direct omwonenden, maar dit zal zeker ook de leefomgeving van de dieren aantasten.


 

Gevaarlijke verkeerssituatie, schade en overlast
In het verleden is door verschillende bewoners en Dorpsbelangen RAS aandacht gevraagd voor het
overmatige vracht- en sluipverkeer door Roderesch. Terecht zijn er door de gemeente verkeersmaatregelen genomen in de Hoofdweg en de Esweg en kan er geen doorgaand autoverkeer meer over het pad tussen de Hullenweg en de Kaatsweg rijden.


 

Door de komst van een bedrijfshal zal de verkeersdrukte op de wegen van Roderesch toenemen. Zeer veel zwaar beladen vrachtverkeer en landbouwverkeer zal gebruik gaan maken van de Kaatsweg en de Hoofdweg. De Hoofdstraat is een dorpse klinkerstraat, die totaal ongeschikt is voor zwaar vrachtverkeer. De Kaatsweg is een slingerende, smalle plattelandsweg van 3,30 m breed met een 60 km regime. Prima voor ons als bewoners en voor de recreanten; we willen ook niet anders. Nu fungeert de Kaatsweg al vaak als sluiproute. De infrastructuur is totaal niet berekend op extra vrachtverkeer en landbouwverkeer. Daarvoor is de weg te smal. Als zware voertuigen elkaar moeten passeren, zullen de bermen volledig worden vernield. De bermen worden nu al stuk gereden en vertonen gevaarlijke kuilen, modderpoelen en waterplassen. De ondergrondse leidingen hebben nu al veel te lijden; dat hebben we al aan den lijve ondervonden. De waterleiding is met regelmaat lek.
Voor de vele fietsers, wandelaars, hardlopers, scootmobiels, schoolgaande kinderen en
paardenliefhebber ontstaat een onveilige situatie.

 

Over landbouwvoertuigen is 10 jaar geleden al onderzoek gedaan door de onderzoeksraad voor veiligheid. Toen al geconstateerd dat landbouwvoertuigen op de openbare weg veel doden en gewonden veroorzaken. Landbouwvoertuigen mogen 3m breed zijn en met ontheffing zelfs 3,5m. De tendens naar steeds groter materieel heeft zich sindsdien alleen voortgezet en de veiligheid is niet verbeterd. Een onmogelijke combinatie met een Kaatsweg van 3,30 m breed, die intensief gebruikt wordt voor recreatie en woon-werk verkeer.
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/6674/verbetering
-verkeersveiligheid-landbouwvoertuigen-blijft-uit 
Onze boodschap is in deze volstrekt helder: wij willen minder vrachtverkeer, geen landbouwverkeer, en een veilige woon- en recreatieomgeving.



 

Niet passend in de omgeving
De bouw van een mega bedrijfshal in hun directe zichtlijn is vo
or direct omwonenden een klap in het gezicht. Er is de afgelopen jaren door veel mensen fors geïnvesteerd in woningen en in de kwaliteit van de woonomgeving. Onder druk van hoge welstandseisen zijn meerdere fraaie woningen gebouwd en verbouwd. De Kaatsweg wordt steeds mooier als woonomgeving. Een wanstaltige bedrijfshal past daar op geen enkele manier tussen. Sterker: het tast de waarde van woningen in het gebied aan. De gemeente erkend die waarden:
In de
Omgevingsvisie 2030 schrijft u onder andere:
“Kern
kwaliteiten: De kleine kernen zijn de parels in het landschap. Kenmerkend is de karakteristieke bebouwing afgewisseld met fraaie landschapselementen. Landschap en bebouwing versterken elkaar.”


 

En: “Algemene ambities: Instandhouding van kwaliteit staat voorop. Het landschap bepaalt. Woningbouw is mogelijk, uitgangspunt is maatwerk en aangetoonde behoefte voor de langere termijn. De dorpsgemeenschap staat centraal. De inwoners denken mee met plannen. Gezamenlijk worden nieuwe initiatieven ontplooid.”


 

En: Ambities per kern: Zuidvelde, Westervelde, Peest, Langelo, Lieveren, Steenbergen, Alteveer en Roderesch. Waardevolle esdorpen die bijdragen aan het historische karakter van het esdorpenlandschap. Er is ruimte voor particuliere initiatieven, die bijdragen aan de leefbaarheid en de identiteit van het dorp. Er is aandacht voor de ruimtelijke kwaliteit, de cultuurhistorische waarden zijn behouden.”


In de Noordenveldse Kwaliteitsgids uit 2020 wordt juist de locatie, waar deze aanvraag betrekking op heeft, op pagina 48 zelfs gemarkeerd als een markante vista.
Verder lezen we:

“Naast de bij het landschappelijke deelgebied beschreven gidsprincipes zijn de onderstaande
gidsprincipes van toepassing:
behoud en herstel zo mogelijk het open, agrarische karakter van de es
koester de groene dorps’weide’ aan de zuidrand van het dorp
voorkom vergraving van landschappelijk waardevol reliëf of elementen zoals dobben, poelen, pingoruïnes
hergebruik boerderijen en keuterijen en zorg ervoor dat het agrarische karakter van Roderesch afleesbaar blijft
voorkom aaneengesloten bebouwing aan de Kaatsweg
speel met (vervangende) nieuwbouw in op het heersende bebouwingsbeeld in de omgeving”
Het moge duidelijk zijn, dat het bouwplan ernstig in strijd is met het beleid zoals dat, na vastste
lling
van het bestemmingsplan in 2014, is opgesteld.



 



RAS-visie


Door dorpsbelangen RAS is in samenwerking met bewoners in 2017 de RAS-visie opgesteld. Hierin is aangegeven, dat een nieuwe functie bij de omgeving past. Als er al gebouwd kan worden, dan moet het vooral gaan om woningbouw. Verder is RAS erg gesteld op de recreatieve wandel- en fietsmogelijkheden in de omgeving. Een zwaar punt in de RAS-visie is de overlast door zwaar verkeer en landbouwverkeer. Dit is door de gemeente erkend. Er zijn zoals gezegd al diverse maatregelen genomen om het RAS gebied verkeersveiliger te maken. Het past dus totaal niet om nieuwe functies toe te laten, die juist veel zwaar verkeer aantrekken.


 

Oproep
In januari 2022 heeft het actiecomité al een oproep gedaan aan h
et college van B&W: Roderesch is een mooi, pittoresk dorp, waar het goed, veilig en rustig wonen is. Roderesch is geen wingewest. Het plan is op vele fronten strijdig met uw eigen beleid. Gebruik uw gezond verstand: Een mega bedrijfshal hoort op een bedrijventerrein en niet in landelijk woongebied. Verleen geen vergunning voor de bouw van een mega bedrijfshal. De gemeente stelt het besluit hierover 6 weken uit, tot na de verkiezingen. Er zit dan een nieuw college, wellicht met u aan tafel. Kunnen de inwoners van Roderesch dan op u rekenen?


 

MAAK VAN RODERESCH GEEN BEDRIJVENTERREIN!
Uw reactie op bovenstaande ontvangen wij graag binnen 14 dagen.

Deze brief wordt ook verzonden naar de plaatselijke media.



 

Hoogachtend,
Namens het actiecomité

Correspondentie
adres:
Kaatsweg 16

9305TA RODERESCH



Deze brief wordt onderschreven door 103 bewoners van Roderesch

foto google vieuw