Vastgezet Bericht.
Oplichters namens banken actief in Roden
15.Feb.2022
Een bankmedewerker die belt om te vertellen dat er verdachte dingen gebeuren op je rekening. En die dan een afspraak maakt om thuis langs te komen om het probleem op te lossen.
Het overkwam een inwoonster van Roden. Ze werd eerst gebeld, wel een uur lang. Hij bood aan om even langs te komen. Daar troggelde hij op een slinkse manier haar pas af. Achteraf dacht ze, hoe heb ik hier in kunnen tuinen, maar het klonk allemaal zo echt.

Dat klinkt inderdaad heel behulpzaam, zeker als de medewerker lijkt te bellen vanaf het nummer van in dit geval de Rabobank. Toch is het reden om heel alert te zijn. Er zijn namelijk meerdere oplichters actief die op deze manier gegevens stelen en zo je rekening plunderen of misbruiken.

Een bank belt je nooit ongevraagd om langs te komen aan huis. Word je gebeld en vertrouw je het niet? Denk dan aan deze tips:

-Geef geen codes door aan de telefoon. Bijvoorbeeld je pincode of codes van de Scanner.
-Geef geen codes door via een website die je naar aanleiding van het telefoontje doorgestuurd krijgt.
-Geef je betaalpas of Scanner niet af, ook niet als deze kapot lijkt. Moet je de pas ooit vervangen of vernietigen? Doe dat zelf: knip midden door de goudkleurige chip, en gooi de pas zelf weg.

Vraag gerust de naam van de medewerker die belt. Hang op en bel daarna zelf met de bank. Doe dit op het algemene nummer, niet op nummers die je ontvangt naar aanleiding van het eerste telefoontje.

Ken je mensen die zelf niet zo handig zijn met computers? Waarschuw ze dan voor deze vorm van oplichting.