Vastgezet Bericht.

ditisRODEN.nl krijgt nieuwe eigenaar...

Per 1 mei 2024 neemt een bekend gezicht uit Roden, Stefan Wendel van Videospot de nieuwssite ditisRODEN.nl over en wordt hiermee de nieuwe eigenaar. Wia Oldersma, de huidige eigenaresse van ditisRODEN stopt dan ook per 1 mei.

Hierdoor zal Stefan straks, naast het vaste en bekende team, ook geregeld als razende reporter op pad zijn om verslag te doen van

Hoe neem ik contact op met bedrijven voor zaken?
27.Sep.2021
Je hebt een mooi plan, voorstel of je een relatie beginnen met een bedrijf, maar hoe doe je dat precies? In dit artikel lees je meer over hoe je contact opneemt met grote bedrijven

 

Bedrijven contacteren met een zakelijk voorstel

Het presenteren van een zakelijk idee aan een bedrijf is een soort onderhandeling. De toon, de informatie, de prijzen en de wijze van presenteren zijn allemaal essentiële elementen van je voorstel. Om tot een succesvol in contact te komen, moet je meer doen dan alleen maar een algemene brochure opsturen.

 

Je moet rekening houden met de volgende aspecten wanneer je met een bedrijf in contact wilt komen met je zakelijke voorstel:





 


  • Onderzoek


 

Ken het bedrijf waar je van plan mee bent in contact te komen. Als het een publiek bedrijf is, neem dan de jaarverslagen door. Bezoek de website van het bedrijf om er meer over te weten te komen. Begrijp de productlijn en het bedrijfsmodel van het bedrijf, en hoe het zichzelf profileert. Bel het bedrijf en zoek de juiste persoon om je voorstel mee te bespreken. De administratief medewerker van de CEO kan een goede bron van informatie zijn.





 


  • Begrijp het bedrijf


 

Zoek uit wat je in je voorstel moet opnemen om het interessant en nuttig te maken voor het bedrijf waarmee je in contact wilt komen. Het is een goed idee om een relatie op te bouwen met het hoofd van de afdeling waarvoor je voorstel relevant zal zijn. Probeer te begrijpen welk soort voorstellen het bedrijf gewoonlijk aanvaardt en vorm je een realistisch beeld van hoe het bedrijf je voorstel zou evalueren. Tenslotte schrijf je je voorstel rekening houdend met de manier van evalueren van het bedrijf.





 


  • Hoe benader je het bedrijf


 

Je moet het voorstel zo benaderen dat je daadwerkelijk in contact komt met iemand van het bedrijf. Als je een goede relatie hebt opgebouwd met het hoofd van de betrokken afdeling, kun je je voorstel naar hem sturen. Een andere mogelijkheid is om het voorstel rechtstreeks naar de CEO te sturen, zodat op zijn minst zijn administratief assistent er even naar kijkt en beslist of het belangrijk genoeg is om door te sturen naar de CEO.

 

Mensen maken vaak gebruik van expressverzending om meer aandacht te trekken, maar deze praktijk is tegenwoordig vrij gangbaar geworden en levert misschien niet het gewenste resultaat op. Als je zelfverzekerd genoeg bent, kun je misschien beter een persoonlijke ontmoeting regelen en zelf een presentatie geven.





 


  • Follow-up


 

Probeer het contact met het bedrijf te onderhouden. Dit betekent echter niet dat je elke dag moet bellen. Bel een dag nadat je voorstel bij het bedrijf is binnengekomen om te horen wanneer je terug moet komen. Bel opnieuw, misschien een week later, om een update te krijgen en vraag opnieuw of je moet blijven terugbellen. Vraag nooit om je door te verbinden met de besluitvormer. Probeer een goede indruk achter te laten. Soms krijg je enkele maanden later een telefoontje met de mededeling dat je voorstel is aanvaard.





 


  • Je producten aan grote bedrijven voorleggen


 

In contact komen met grote bedrijven en hun vertrouwen winnen voor je producten en diensten is niet zo eenvoudig. Er zijn echter bepaalde stappen die je kansen op succes bij het pitchen van je producten kunnen vergroten. 


  • Allereerst moet je een proof of concept hebben. Als je een aantal bestaande klanten hebt die je product gebruiken, kan dat een goede manier zijn om aan te tonen dat je product waarschijnlijk geaccepteerd zal worden in de markt. Maak een lijst van grote merken die je product waarschijnlijk zullen accepteren. Kijk vervolgens in uw professionele netwerk om een link te vinden met deze merken.

  • Nadat je de kans hebt gekregen om met het bedrijf te praten, bereid je je voor om de productkenmerken, de prijs en de voordelen uit te leggen. Ondersteun je presentatie met cijfers om je zaak sterker te maken. Wees voorbereid om moeilijke vragen te beantwoorden, zoals of je product misbruikt kan worden door kinderen, hoe je dat risico kunt beperken, enz.

  • Overweeg om een professional in te huren of een samenwerking aan te gaan met iemand die ervaring heeft met het verkopen van producten aan grote merken.



Als je hulp nodig heeft bij het contacteren van bedrijven voor zaken, kun je daarvoor andere bedrijven gebruiken die je daarbij helpen. Stel je hebt een mooi voorstel om iets te doen met de bezorging van pakketjes, dan kun je de klantenservice van postbedrijven bellen die je daarbij zullen helpen.

 

Foto knipsel site hoe je contact opneemt met grote bedrijven