Vastgezet Bericht.

BREAKING NIEUWS!Per 1 mei 2024 neemt een bekend gezicht uit Roden, Stefan Wendel van Videospot de nieuwssite ditisRODEN.nl over en wordt hiermee de nieuwe eigenaar.Hierdoor zal Stefan straks, naast het vaste en bekende team, ook geregeld als razende reporter op pad zijn om verslag te doen van al het nieuws in Noordenveld en omstreken.Misschien heeft u deze nieuwe bolide ook al voorbij zien komen?

OV-bureau krijgt opnieuw steun, maar 'coronacrisis biedt ook kansen'
2.Mar.2021
Het OV-Bureau Groningen Drenthe heeft voor de derde keer in de coronacrisis steun van het Rijk gekregen om de buslijnen van Qbuzz en de treinen van Arriva in de benen te houden.

Dit steunpakket geldt tot oktober dit jaar, maar dat is volgens de openbaar vervoerbedrijven te kort, meldt RTV Drenthe. / RTV Noord


 

'Naweeën corona duren zeker tot 2025’


Het Rijk moet de ov-bedrijven voor een langere termijn steunen, vindt directeur Wilko Mol van OV-Bureau Groningen Drenthe. Zo denkt Mol ook in 2022 steun nodig te hebben, omdat de bussen volgens hem dan nog niet weer zo vol zitten als voor de coronacrisis. ‘De naweeën van corona zullen in het ov tot zeker 2025 duren’, vertelt Mol.

 

 

'Structurele oplossing is nodig’


Er moet dus een structurele oplossing komen voor de ov-bedrijven, volgens OV-Bureau Groningen Drenthe. Nu is er door het Rijk tot het laatste kwartaal van dit jaar 370 miljoen euro toegezegd om al het openbaar vervoer in ons land overeind te houden. Maar Mol wil dat er ook voor volgend jaar een steunpakket komt. Hij weet niet waarom het kabinet de steun alleen verlengt tot en met het derde kwartaal van dit jaar.

 

‘Misschien dat meespeelt dat er verkiezingen zijn. Maar ook een nieuw kabinet zal met een economisch steunprogramma moeten komen voor de periode na corona en daar hoort het openbaar vervoer bij’, zo legt Mol uit.

 

 

Wat kunnen de ov-bedrijven zelf doen?


Provinciale Staten kunnen aan bepaalde knoppen draaien om de ov-bedrijven te helpen. Bijvoorbeeld de knoppen 'tarieven' en 'bezuinigen op de dienstregeling'.

 

Maar er is volgens Mol nóg een knop waar het OV-bureau en de vervoerders zelf aan kunnen draaien. En dat is spreiden van de reizigers, omdat meer mensen ook na de coronacrisis vermoedelijk thuis zullen blijven werken.

 

‘Daardoor kan er minder spitsbelasting zijn en kunnen we de reizigers geleidelijk over de dag verspreiden. Dat betekent dat we minder spitsbussen kunnen laten rijden. Dit biedt mogelijkheden om het ov anders en kostenefficiënter in te richten.’

 

Na 2022 moeten de provincies Drenthe en Groningen en de ov-bedrijven wat Mol betreft zelf een permanente oplossing zoeken om uit de rode cijfers te blijven.