Gemeentepagina Noordenveld week 4
26.Jan.2021
Agendacommissie en presidium
De agendacommissie en het presidium van de gemeente Noordenveld vergaderen op woensdag 3
februari 2021 digitaal. De vergadering van de agendacommissie begint om 19.00 uur en na afloop
(rond 19.30 uur) begint de vergadering van het presidium. Beide vergaderingen zijn openbaar en u
kunt via de livestream meeluisteren: https://ris2.ibabs.eu/Noordenveld). In dit systeem vindt u vanaf 28
februari 2021 de agenda’s van deze vergaderingen.
Heeft u vragen over deze vergadering dan kunt u contact opnemen met de griffie via de e-mail:
griffie@noordenveld.nl of telefonisch via: 050 – 50 27 222.

 

Welstandscommissie
De Welstandscommissie vergadert elke donderdag in de even weken om 13.30 uur in het
gemeentehuis. De vergadering van de Welstandscommissie is openbaar. Voor een
plantoelichting dient u een afspraak maken. Op de dinsdag en de woensdag daaraan
voorafgaand kunt U kunt de agenda raadplegen via de gemeentelijke website
www.gemeentenoordenveld.nl.

 

ONTVANGEN AANVRAGEN
Omgevingsvergunning
Burgemeester en wethouders van de gemeente Noordenveld maken bekend dat zij de
volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning, waarbij de reguliere
voorbereidingsprocedure van toepassing is, hebben ontvangen: enkelvoudige/meervoudige
omgevingsvergunningen voor de activiteit:
Kappen
- Meerweg 16 te Nietap, het kappen van een eik en een beuk;
- Oosterduinen Z 26 te Norg, het kappen van 5 grove dennen en een spar;
- Oosterduinen B 57 te Norg, het kappen van 3 dennen;
- Oosterduinen A 41 te Norg, het snoeien van bomen.
Uitrit
- Jachtlaan 13 te Roden, het aanleggen van een uitrit;
- Polakker 4 te Norg, het aanleggen van een uitrit.
Bouwen
- Meester Apothekerstraat 13 te Roden, het gewijzigd uitvoeren van reeds verleende
vergunning voor het plaatsen van een carport;
- Schoollaantje 16 te Roden, het oprichten van een carport.;
- Aukemastraat 27 te Roden, het plaatsen van een dakopbouw;
- Oosterduinen C 6 te Norg, het plaatsen van een dakkapel;
- Weth. Deodatusplantsoen 7 te Roden, het wijzigen van de voorgevel;
- Bergakker 35 te Norg, het oprichten van een garage;
- Zulthereschweg 34 te Roden, het vergroten van twee dakkapellen en het aanbrengen
van dakisolatie.

 

VERLENGING BESLISTERMIJN
Omgevingsvergunning
Volgens artikel 3.9, tweede lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht kunnen
burgemeester en wethouders de beslistermijn op een aanvraag om een omgevingsvergunning
eenmaal met ten hoogste 6 weken verlengen. Burgemeester en wethouders hebben besloten
van die mogelijkheid gebruik te maken en de beslistermijn te verlengen voor:
Afwijking
- Albertsbaan 14 te Roden, het tijdelijk vestigen van een supermarkt, verlengd tot 4 maart 2021.



 

VERLEENDE VERGUNNINGEN/BESLUITEN
Omgevingsvergunning

Burgemeester en wethouders van de gemeente Noordenveld maken bekend dat zij in het
kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht vergunning hebben verleend/besluit
hebben genomen voor:
Bouwen
- Zwarte Water 1 te Norg, het oprichten van een schuur en carport, 19 januari 2021;
- Heerestraat 76-80 te Roden, het aanbrengen van nieuwe dak- en gevelbekleding, 15
januari 2021;
- Roderweg 88 te Nieuw-Roden, het plaatsen van een dakkapel, 14 januari 2021.
Uitrit geweigerd
- Veenderij 6 te Veenhuizen, het aanleggen van een uitrit, 19 januari 2021.
Kappen
- Oosterduinen A 16 en 9, het kappen van 7 eiken en een berk, en Oosterduinen B 19 te
Norg, het kappen van 6 eiken, met herplantplicht, 18 januari 2021;
- Oosterduinen Z 60 te Norg, het kappen van 7 fijnsparren, 14 beuken en een
amerikaanse eik, met herplantplicht, 18 januari 2021.
Binnen 6 weken na de achter het besluit vermelde datum kan hiertegen door (een)
belanghebbende(n) een bezwaarschrift worden ingediend bij het college van burgemeester en
wethouders van de gemeente Noordenveld.
Bouwen/Afwijking/Monument, ingetrokken
Naar aanleiding van bezwaren hebben wij het besluit op de aanvraag (vergunning van 30 juli 2020)
ingetrokken. De aanvraag gaan wij nu opnieuw in behandeling nemen, met toepassing van de
uitgebreide procedure uit de Wabo Betreft:
- Mensingheweg 20 te Roden, het realiseren van een appartementencomplex.

 

BESTEMMINGSPLAN
Vooraankondiging bestemmingsplan Baggelveld 9 en Schapenweg 20 te Nietap
Burgemeester en wethouders maken op grond van artikel 1.3.1 van het Besluit ruimtelijke
ordening bekend, dat zij voornemens zijn een bestemmingsplan voor te bereiden voor
percelen aan de Baggelveld 9 en Schapenweg 20 in Nietap.
Het betreft een ruimte- voor- ruimte project, waarbij voormalige agrarische bebouwing wordt
gesaneerd. In ruil daarvoor wordt een woning gerealiseerd aan de Schapenweg. Het perceel
Baggelveld 9 wordt opgeknapt.
Dit is een vooraankondiging. Dat betekent concreet dat er nog geen mogelijkheid is om
zienswijzen naar voren te brengen.
Zodra de plannen gereed zijn om ter inzage te worden gelegd, kunt u dit lezen op
www.officielebekendmakingen.nl. Op dat moment is het ook mogelijk om een reactie op de
plannen te geven.

 

VERKEERSBESLUIT
Het aanwijzen van parkeerplaatsen voor oplaadpunten elektrische voertuigen nabij
Hoofdstraat 32 te Peize.

 

Besluit
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij hebben besloten tot het aanwijzen van 2
parkeerplaatsen aan de Hoofdstraat te Peize, aan de oostzijde van de 3 parkeerplaatsen nabij
huisnummer 32, als parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van
elektrische voertuigen. Eén parkeerplaats wordt daadwerkelijk ingericht als oplaadplaats voor
elektrische voertuigen. De tweede wordt ingericht als hiervoor behoefte is. Dit wordt kenbaar
gemaakt met het bord E4 met onderbord ‘opladen elektrische voertuigen’, en het onderbord
OB501 – schuin links/rechts wijzend, volgens bijlage I van het RVV 1990. Het verkeersbesluit
met bijbehorende situatietekening is vanaf 27 januari 2021 te vinden op
www.officielebekendmakingen.nl.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen 6 weken na dag
van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordenveld, Postbus 109,
9300 AC Roden.
Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de
Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen, afdeling
Bestuursrecht, Postbus 150, 9700 DA Groningen. Voor het verzoek zal griffierecht worden
geheven.

 

ACTUALISATIE NOTA BODEMBEHEER
Burgemeester en wethouders van Noordenveld maken bekend, dat zij van plan zijn om de ‘ontwerp
Nota bodembeheer’ en de bijbehorende bodemkwaliteitskaart vast te stellen voor het gehele
grondgebied van Noordenveld.
De gemeente Noordenveld heeft in samenwerking met de andere Drentse gemeenten en de Provincie
Drenthe een nota bodembeheer en bodemkwaliteitskaart vastgesteld in 2013. Hoe de gemeenten
omgaan met grondverzet, en hergebruik van vrijkomende grond mogelijk wordt gemaakt, is
opgenomen in de Nota bodembeheer. Bij de vaststelling is opgenomen dat de nota bodembeheer
geëvalueerd moet worden na wijziging wetgeving en/of andere bepalingen. De PFAS problematiek
heeft hierin een bijdrage gehad. De nota bodembeheer en bodemkwaliteitskaart zijn daar op
aangepast.
Inzage
Het ontwerp besluit, de Bodemkwaliteitskaart en de ontwerp Nota bodembeheer, liggen gedurende 6
weken van 28 januari tot en met 11 maart 2021 op werkdagen op afspraak ter inzage in het
gemeentehuis. De bodemkwaliteitskaart en de ontwerp Nota bodembeheer kunt u ook digitaal inzien.
Zienswijze
Een ieder kan gedurende bovengenoemde periode een schriftelijke of mondelinge zienswijze
inbrengen bij het college van burgemeester en wethouders. Tegen het definitieve plan kan alleen
beroep worden ingesteld als zienswijzen zijn ingediend tegen de ontwerpbeschikking.
Vragen
Als u vragen hebt kunt u direct contact opnemen met de heer E. Sijtsma via telefoonnummer (050) 50
27 285 of per mail e.sijtsma@noordenveld.nl.

 

INSPRAAKBESLUIT VOOR HET VOORNEMEN OM TE KOMEN TOT EEN ‘EIGENTIJDSE
NOORDENVELDSE WELSTANDSNOTA’
In het kader van de verlening van een omgevingsvergunning voor het bouwen moet de bebouwing,
die op grond van de gemeentelijke bestemmingsplannen en beheersverordeningen mogelijk wordt
gemaakt, worden getoetst aan redelijke eisen van welstand. Aan de welstandscommissie is de taak
opgedragen om deze toetsing uit te voeren. Hiervoor gebruikt de commissie de criteria die de
gemeenteraad heeft vastgesteld in de welstandsnota.
De gemeente is voortdurend in ontwikkeling, dat brengt met zich mee dat welstand en de
welstandsnota geen statisch geheel vormen. Een nieuwe, eigentijdse visie op welstand en de
naderende Omgevingswet noodzaken tot aanpassing van de huidige welstandsnota.
Het beleidsvoornemen waarop inspraak wordt verleend betreft het ontwerp voor een ‘Eigentijdse
Noordenveldse welstandsnota’.
De gemeenteraad verleent inspraak aan ingezetenen en aan natuurlijke en rechtspersonen die in de
gemeente Noordenveld een belang hebben.

 

Ter inzage
Het ontwerp voor een ‘Eigentijdse Noordenveldse welstandsnota’ wordt met ingang van 1 februari
2021 gedurende 6 weken ter inzage gelegd in het gemeentehuis. Door de coronamaatregelen moet u
hiervoor een afspraak maken met de afdeling Publiekszaken. Daarnaast wordt het ontwerp
gepubliceerd op de website van de gemeente Noordenveld.
Gedurende de hiervoor genoemde termijn van 6 weken bestaat de gelegenheid om schriftelijk
zienswijzen kenbaar te maken ten aanzien van het ontwerp. Uw zienswijzen kunt u richten aan het
college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordenveld, Postbus 109, 9300 AC Roden. Degenen die over een internetaansluiting beschikken kunnen hun zienswijze naar wens
eveneens via e-mail gedurende de hiervoor genoemde termijn van 6 weken kenbaar maken. Het
emailadres van de gemeente Noordenveld is postbus@gemeentenoordenveld.nl.

 

Horen
Er bestaat de gelegenheid om met een vertegenwoordiger van het gemeentebestuur van gedachten
te wisselen over het ontwerp voor een ‘Eigentijdse Noordenveldse welstandsnota’, waarbij ook
mondeling zienswijzen kenbaar worden gemaakt. Hiervan wordt een schriftelijk verslag gemaakt.
In verband met de coronamaatregelen zal het horen of via een digitale meeting of telefonisch
plaatsvinden. Indien u hier gebruik van wilt maken kunt u zich aanmelden voor een afspraak bij het
bestuurssecretariaat. Zij zijn te bereiken via telefoonnummer 050 – 50 27 222 of via de e-mail
bestuurssecretariaat@gemeentenoordenveld.nl.
Overeenkomstig het bepaalde in de Inspraakverordening gemeente Noordenveld 2012 wordt de
uitvoering van de inspraak opgedragen aan het college.

 

Rapportage:
Ter afronding van de inspraakprocedure wordt door het college een eindverslag gemaakt en
vastgesteld. Dit verslag bevat een weergave van de zienswijzen die tijdens de inspraakperiode zowel
schriftelijk als mondeling naar voren zijn gebracht. Tevens bevat het eindverslag een reactie op de
zienswijzen, waarbij ten aanzien van de tijdig naar voren gebrachte zienswijzen gemotiveerd wordt
aangegeven op welke punten door de raad al dan niet tot aanpassing van het ontwerp voor een
nieuwe eigentijdse welstandsnota zou kunnen worden overgegaan.
Het eindverslag wordt vervolgens door de raad betrokken bij het besluit omtrent het al dan niet
vaststellen van de nieuwe welstandsnota van de gemeente Noordenveld. Het eindverslag maakt na dit
raadsbesluit eveneens deel uit van de welstandsnota.
Degenen die een zienswijze kenbaar hebben gemaakt worden na het besluit omtrent de vaststelling
van het eindverslag op de hoogte gebracht van de standpuntbepaling van de gemeente ten aanzien
van hun zienswijze.